SENARAI KANDUNGAN
Bil Butiran Muka
Surat
Senarai Kandungan
Abstrak
Penghargaan
1.0
Pengenalan
2.0 Objektif
Kajian
3.0
Kaedah Kajian
4.0 Dapatan Kajian
4.1 Pengenalan
Hibah, Hadiah dan Sedekah
4.2 Pendapat
Ulama Terhadap Hibah, Hadiah dan Sedekah
4.3 Perbezaan
Hibah, Hadiah dan Sedekah Menurut Pandangan Fuqaha
5.0
Rumusan dan Kesimpulan
Rujukan
Lampiran
ABSTRAK
Hibah,
hadiah dan sedekah merupakan satu instrument penting dalam perlaksanaannya
menurut pandangan Islam. Kajian ini dijalankan atas tujuan untuk menerangkan
konsep hibah, hadiah dan sedekah menurut pandangan Islam. Dalam melakukan kajian
penyelidik telah menemui beberapa permasalahan yang timbul dalam kalangan
masyarakat mengenai perlaksanaan konsep
hibah, hadiah dan sedekah menrut pandangan Islam. Objektif kajian ini dijalankan
adalah untuk mengkaji konsep hibah,
hadiah, dan sadaqah menurut pandangan Islam. Selain itu, objektif kajian ini
adalah untuk mengkaji perbezaan yang terdapat diantara konsep hibah, hadiah
dan sedekah menurut pandangan fuqaha. Beberapa kaedah kajian turut dijalankan
bagi membantu penyelidik dalam memperoleh maklumat. Antara kaedah
kajian yang dilakukan adalah kaedah perpustakaan yang dilakukan dengan cara
merujuk buku buku ilmiah di perpustakaan dan laman sesawang di internet. Antara
penemuan kajian yang diperoleh oleh penyelidik adalah mengenai konsep
perlaksanaan hibah, hadiah dan sedekah menurut pandangan Islam dan perbezaan
hibah, hadiah dan sedekah menurut pandangan fuqaha
PENGHARGAAN
Syukur ke hadrat ilahi kerana dengan
limpah kurnia dan rahmatNya, saya diberi kesihatan yang baik untuk
menyelesaikan kerja projek ini dengan jayanya. Selawat dan salam ke atas
junjungan besar Nabi Muhamad s.a.w dan para sahabat r.a serta para tabiin yang
menegakkan kebenaran serta memperjuangkan panji islam di bumi allah S.W.T.
Pertama sekali , setinggi tinggi
penghargaan dan jutaan terima kasih saya ucapkan khas buat Encik Ahmad Zaky bin
Daud, guru mata pelajaran syariah di atas bimbingan dan tunjuk ajar serta
dorongan yang diberikan sepanjang tugasan ini dijalankan. Ucapan ini juga saya
tujukan kepada semua guru Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sultan Azlan Shah
di atas curahan ilmu yang bermanfaat.
Ucapan terima kasih juga ditujukan
khas kepada para responden yang sudi meluangkan masa bersama penyelidik untuk
ditemu bual. Segala maklumat yang mereka berikan amat membantu penyelidik dalam
menjalankan kajian ini.
Tidak lupa juga, ribuan terima kasih
ditujukan khas kepada ayahanda dan bonda, Encik Mior Abdul Rahman bin Zubri dan
Fazilah binti Abdul Rifin kerana telah banyak memberikan dorongan serta bantuan
kewangan sepanjang kajian saya dijalankan. Semoga Allah S.W.T sentiasa
merahmati dan memberkati ayahanda dan bonda.
Selanjutnya, penghargaan ini juga
untuk sahabat-sahabat saya, Muhamad Hanif bin Soleh dan Muhamad Farul Razi bin
Ihsan diatas perkongsian ilmu, ucapan terima kasih juga kepada rakan-rakan
seperjuangan kerana sentiasa memberikan semangat kepada saya untuk menyiapkan
kajian ini.
Akhir kalam, dipanjatkan doa kepada
para fuqaha di atas ilmu yang bermanfaat. Semoga roh para fuqaha sentiasa
dicucuri rahmat dan berada dalam syurga Allah S.W.T di atas segala pandangan
yang mereka kemukakan.
Sekian, terima kasih.
1. PENGENALAN
Dalam kajian ini penyelidik mengkaji
konsep hibah, hadiah dan sadaqah menurut pandangan Islam. Hal ini kerana
masyarakat masih mengangap konsep hibah, hadiah dan sadaqah adalah sama dari
segi pengurusannya.
Konsep perlaksanaan hibah, hadiah dan sadaqah adalah
berbeza dari segi pengurusannya. Oleh itu masyarakat seharusnya dapat
membezakan antara konsep hibah, hadiah dan sadaqah. Menurut pandangan fuqaha
tentang perlaksanaan hibah, fuqaha bersependapat bahawa seseorang itu boleh
menghibahkan seluruh hartanya kepada orang yang bukan ahli warisnya dan mereka
berselisih pendapat tentang orang tua yang melebihkan hibah terhadap sebahagian
anaknya atau penghibahan seluruh hartanya kepada sebahagian anaknya tanpa yang
lain menurut fuqaha Amshar hibah seperti itu makruh hukumnya.
Menurut pandangan fuqaha terhadap perlaksanaan hadiah
wajib memberikan yang sama nilainya dengan hadiah yang diterima, sesuai dengan
kebiasaan, kerana asal pada benda adalah pertukaran (pendapat hadawiyah). Bagi
sadaqah para fuqaha bersepakat hukum sadaqah pada dasarnya adalah sunnah,
mendapat pahala bila dilakukan dan tidak berdosa jika ditinggalkan. Di samping itu sunnah,
adakalanya hukum sadaqah menjadi haram
iaitu dalam keadaan seseorang yang bersedaqah mengetahui dengan pasti bahawa
orang yang berakal menerima sadaqah tersebut akan menggunakan harta sadaqah
untuk kemaksiatan.
2. OBJEKTIF KAJIAN
Objektif kajian ini dilakukan adalah
untuk mengkaji konsep hibah, hadiah, dan sadaqah menurut pandangan Islam.
Selain itu objektif kajian
ini adalah untuk mengkaji perbezaan yang terdapat diantara konsep hibah, sadaqah
dan hadiah menurut pandangan fuqaha.
3. KAEDAH KAJIAN
Penyelidik telah menggunakan kaedah
perpustakaan untuk mengetahui segala maklumat yang berkaitan dengan tajuk
kajian. Bahan-bahan yang deperolehi oleh penyelidik adalah daripada buku,
artikel, risalah, surat khabar dan juga melalui media elektronik iaitu
internet. Melalui buku-buku yang ada di perpustakaan juga penyelidik dapat
menjalankan kajian dengan kemas dan teratur. Selain itu, melalui internet pula,
penyelidik berpeluang memperoleh lebih banyak maklumat untuk mengetahui tentang
konsep hibah, sadaqah dan hadiah seterusnya mengetahui cara pelaksanaan bagi
konsep tersebut.
4. PERBINCANGAN DAN HASIL KAJIAN
4.1 Pengenalan
4.1.1 Pengertian Hibah
Bagi pengertian hibah, hibah pada istilah syarak ialah suatu akad yang mengandungi
pemberian milik oleh seseorang secara sukarela terhadap hartanya kepada
seseorang yang lain pada masa hidupnya tanpa balasan (iwad). Secara lebih
khusus lagi, hibah ialah suatu akad pemberian milik ain harta daripada satu
pihak kepada pihak yang lain tanpa balasan (iwad) semasa hidup secara sukarela,
bukan mengharapkan pahala di akhirat dan ingin memuliakan seseorang, dengan
menggunakan lafaz ijab dan qabul atau seumpamanya(.www.izulbadawi.blogspot.com)
Manakala bagi hukum perlaksanaan hibah
adalah, hibah adalah suatu amalan yang sunat dan digalakkan dalam Islam
terutama sekali kepada kaum keluarga terdekat. Amalan ini adalah
berdasarkan kepada al- Quran, al-Sunnah dan ijmak. Antara ayat al-Quran yang menggalakkan
amalan hibah ialah sebagaimana firman Allah S.W.T
و لا تؤ تو ا السفها ء امولكم التى جعل الله لكم قىما
وارزقوهم فىها واكسوهم وقولو ا لهم قولا معروفا
bermaksud: “Kemudian jika mereka menyerahkan
kepada kamu sebahagian daripada mas kahwin itu dengan senang hati, makanlah
(ambillah) pemberian itu (sebagai makanan) yang sedap lagi baik akibatnya”
(Surah al-Nisa’ ayat 4).
وءا تى المالى على حبه
ذوى القربى والىتمى والمسكىن وابن السبىل والسائلىن وفى الرقاب وأقام الصلوة وءاتى
الزكوة والموفون
بعهدهم اذا عهدوا والصبرىن فى البأساء والضراء وحىن البأس أولئك الذىن صدقو وأولئك
هم المتقون bermaksud:
dan berikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya,
anak-anak yatim, orang orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan
orang-orang yang meminta minta dan (memerdekakan) hamba sahaya” (Surah
al-Baqarah ayat 177).
4.1.2 Pengertian Hadiah
Manakala bagi pengertian hadiah
dalam islam pula adalah, menurut istilah syar’i, maka
hadiah ialah menyerahkan suatu benda kepada seorang tertentu agar terwujudnya
hubungan baik dan mendapatkan pahala dari Allah tanpa adanya permintaan dan
syarat. Sebagai contoh Ali memberi hadiah yang disayanginya kepada Muhamad
tanpa adanya sebarang balasan.(http://melatins.wordpress.com)
Dalam melaksanakan penyerahan
sesuatu benda kepada seseorang ia diperbolehkan dengan adanya kesepakatan (ulama). Mengikut
kesepakatan ulama apabila tidak terdapat di sana larangan syar’i. Terkadang
disunnahkan untuk memberikan hadiah apabila dalam rangka menyambung
silaturrahim, kasih sayang dan rasa cinta. Terkadang disyariatkan apabila dia
termasuk di dalam bab ‘Membalas Budi dan Kebaikan Orang Lain dengan Hal yang
Semisalnya’. Dan terkadang pula, boleh menjadi haram, ia merupakan hadiah yang
berbentuk suatu yang haram atau termasuk
dalam kategori sogok-menyogok dan yang sehukum dengannya.
Al Imam Al Bukhari telah meriwayatkan hadits
di dalam Shahihnya (2585), dan hadits ini memiliki hadits-hadits pendukung yang
lain. Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, beliau berkata,
"'الحصول
عليه وتحيات هدية وإعادته. وفي (صحيح البخاري وصحيح مسلم) من
حديث أبي هريرة راضي النبي صلى الله" "وقال الله عنه أن
النبي صلى الله عليه وتحية عندما
تعطى الغذاء، سأل عن الطعام" هذا هو هديةأوصدقة؟
"
،
ثم قال عندما يقال
"الخيرية"
انه الى ملليمترات، "كلوا!" على الرغم من انه لم يأكل. وعندما
يقال "هدية"، أشار
بيده (تسلمه). ثم فأكل معهم. (رواه البخاري [2576] ومسلم [1077])
Yang bermaksud“Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam menerima hadiah dan membalasnya .”Dan di dalam Ash Shahihain (Shahih
Al Bukhari dan Shahih Muslim) dari hadits Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu,
beliau berkata bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam apabila diberi
makanan, beliau bertanya tentang makanan tersebut, “Apakah ini hadiah atau
shadaqah?” Apabila dikatakan, “Shadaqah” maka beliau berkata kepada para
shahabatnya, “Makanlah!” Sedangkan beliau tidak makan. Dan apabila dikatakan
“Hadiah”, beliau mengisyaratkan dengan tangannya (tanda penerimaan beliau).
Lalu beliau makan bersama mereka. (HR. Al Bukhari [2576] dan Muslim [1077])
4.1.3
Pengertian Sadaqah
Sadaqah pula membawa pengertian iaitu dari
segi istilah, Sadaqah atau sedekah adalah daripada perkataan (Arab: صدقة) yang
bermaksud benar. Makna syara' "sedekah" pula adalah pemberian sesuatu
kepada orang yang memerlukan dengan tujuan mahu mendekatkan diri kepada Allah
S.W.T.( http://melatins.wordpress.com)
Jadi apabila merujuk keimanan mahupun
keyakinan janji kepada Allah S.W.T., sudah tentu di sana perlu kepada
pembuktian iaitu menginfakkan harta di jalan Allah S.W.T. baik pemberian itu
ditujukan kepada fakir miskin, kerabat keluarga, maupun untuk kepentingan jihad
fi sabilillah. Sebagai contoh disini amir menginfakkan sebahagian hartanya di jalan Allah S.W.T.
. Hukum sedeqah disini dapat disimpulkan
dengan beberapa hukum iaitu, Sedekah dibahagikan kepada wajib yang dikenali sebagai zakat dan yang
sunat seperti wakaf, derma dan sumbangan.
Jadi jelaslah disini bahawa sedeqah mempunyai
pelbagai hukum dalam pelaksanaannya.Dalam Al-Qur’an banyak ayat yang menunjukkan
bahawa Allah menyuruh kita bersedekah. Dalam sunnah pula banyak hadis menyuruh
berbuat demikian, antaranya sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam:
من أطعم جائعا أطعمه الله من
ثمار الجنة، ومن سقى مؤمنا على ظمأ سقاه الله عز وجل يوم القيامة من الرحيق المختوم،
ومن كسا مؤمنا عاريا كساه الله من خضر الجنة
(رواه أبو داود
والترمزي)
Maksudnya:”Sesiapa yang memberi makan
seseorang yang lapar, Allah akan memberinya makan buah-buahan di syurga,
sesiapa yang memberi minum seorang Mu’min yang dahaga, Allah akan memberinya
minuman syurga “rahiq al-makhtum” pada Hari Kiamat, sesiapa yang memberi
pakaian seorang Mu’min yang telanjang, Allah akan memberinya pakaian di syurga.
(Hadis riwayat
Abu DAud dan Tirmidzi)
Sabda Nabi
Shallallahu ‘alaihi wasallam lagi:
إن العبد إذا تصدق من طيب،
تقبلها الله منه، وأخذها بيمينه، ورباها كما يربي أحدكم مهره أو فصيله، وإن الرجل
ليصدق باللقمة فتربو في يد الله، (أو) قال في كف الله، حتى تكون مثل الجبل،
فتصدقوا
(رواه أحمد)
Maksudnya:”Sesungguhnya hamba itu apabila dia
bersedekah daripada hartanya yang baik, Allah akan menerimanya. Dia akan
mengambilnya dengan tangan kananNya, Dia akan memelihara anak kuda atau anak
untanya, sesungguhnya seorang yang bersedekah sesuap makanan dia akan membesar
di tangan Allah (atau) di tapak tangan Allah hingga sebesar bukit, oleh itu
hendaklah kmu bersedekah.” (Hadis riwayat Ahmad)
Suruhan bersedekah itu boleh dilakukan
pada bila-bila masa ketika ada kesempatan dan lebihan perbelanjaan. Kebanyakan
ayat dan hadis berkenaan menyebutkan lafazأنفقوا yang boleh diertikan sebagai membelanjakan, menafkahkan,
mendermakan, menyumbangkan, menyedekahkan atau menghulurkan bantuan.
Allah Ta’ala
berfirman:
من ذا الذى يقرض الله قرضا
حسنا فيضعفه له أضعافا كثير
(سورة البقرة: 245)
Tafsirnya:”
siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman yakni (sadaqah) kepada Allah
sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan
balasannya dengan berganda-ganda banyaknya.”(Surah Al-Baqarah: 245)
4.2 RUKUN DAN SYARAT BAGI HIBAH, SADAQAH DAN HADIAH
4.2.1 RUKUN DAN SYARAT HIBAH.
a. Pemberi
Hibah (Wahib)
Syarat-syarat pemberi hibah (wahib)
adalah baligh, dilakukan atas dasar kemauan sendiri, dibenarkan melakukan
tindakan hukum dan orang yang berhak memiliki barang.
b. Penerima
Hibah (Mauhub Lahu)
Syarat-syarat penerima hibah (mauhub
lahu), diantaranya :Hendaknya penerima hibah itu terbukti adanya pada waktu
dilakukan hibah. Apabila tidak ada secara nyata atau hanya ada atas dasar perkiraan,
seperti janin yang masih dalam kandungan ibunya maka ia tidak sah dilakukan
hibah kepadanya.
c. Barang Yang Dihibahkan (Mauhub)
Syarat-syarat barang yang dihibahkan (Mauhub),
barang yang dihibahkan memiliki nilai atau harga, betul-betul milik pemberi
hibah dan dapat dipindahkan kepada
penerimanya dari tangan pemberi hibah.
d. Akad (Ijab
dan Qabul)
Misalnya si penerima menyatakan
“saya hibahkan atau kuberikan tanah ini kepadamu”, si penerima menjawab, “ya
saya terima pemberian saudara”.
4.2.2 RUKUN DAN SYARAT HADIAH
a.
Pemberi Hadiah.
Pemberi hadiah yang dimaksudkan
disini adalah seseorang atau induvidu yang memberikan hadiah kepada seorang
penerima hadiah. Manakala syarat bagi pemberi hadiah adalah baligh, dilakukan
atas dasar kemauan sendiri dan orang yang berhak memiliki barang.
b. Penerima Hadiah.
Penerima hadiah yang
dimaksudkan disini adalah seseorang yang menerima hadiah daripada pemberi
hadiah. Manakala syarat si penerima hadiah adalah orang yang berhak memiliki
barang atau harta tersebut.
c.Barang atau Benda (yang dihadiahkan).
Barang disini adalah
membawa makna sesuatu harta benda milik sebenar pemberi yang ingin diberikan
kepada penerima. Manakala syaratnya adalah barang tersebut mestilah sesuatu
yang bernilai dari segi syarak.
d.Ijab dan Qabul
Makna disini membawa erti bahawa,
pemberi menyatakan saya memberi barang atau harta tersebut dan penerima turut
berkata saya menerima barang atau harta tersebut ketika mana akad berlangsung.( Ustaz Abd. Latif Muda, Dr. Rosmawati, 1997)
4.2.3 RUKUN DAN SYARAT SADAQAH
a. Orang Yang Memberi
ia membawa makna individu yang melakukan
urusan sadaqah tersebut. Manakala syaratnya orang yang memiliki benda itu
berhak untuk
mentasharrufkan ( memperedarkannya )
mentasharrufkan ( memperedarkannya )
b. Orang Yang Diberi,
Syaratnya berhak memiliki. Dengan
demikian tidak sah memberi kepada anak yang
masih dalam kandungan ibunya atau memberi kepada binatang, kerana keduanya
tidak berhak memiliki sesuatu.
c.Barang Yang Diberikan,
Syaratnya barang atau harta yang ingin diinfakkan adalah
barang yang bernilai dari segi syarak.
d. Ijab dan Qabul,
Ijab ialah pernyataan pemberian dari
orang yang memberi sedangkan qabul
ialah pernyataan penerimaan dari orang yang menerima pemberian . manakala syaratnya adalah penerima dan pemberi sadaqah haruslah wujud ketika majlis akad berlangsung.
(Ustaz Abd. Latif Muda, Dr. Rosmawati, 1997)
ialah pernyataan penerimaan dari orang yang menerima pemberian . manakala syaratnya adalah penerima dan pemberi sadaqah haruslah wujud ketika majlis akad berlangsung.
(Ustaz Abd. Latif Muda, Dr. Rosmawati, 1997)
4.3 PENDAPAT PARA FUQAHA
4.3.1 Perbezaan Pendapat Terhadap
Syarat Sahnya Penerimaan Hibah.
Ats-Tsauri, Syafi’i, dan Abu Hanifah
sependapat bahwa penerimaan itu termasuk syarat sahnya hibah. Apabila barang
tidak diterima, maka pemberi hibah tidak terikat. Menurut Malik, hibah menjadi
sah dengan adanya penerimaan dan calon penerima hibah boleh dipaksa untuk
menerima seperti jual beli. Apabila penerima hibah memperlambatkan tuntutan
untuk menerima hibah sampai pemberi hibah itu mengalami sakit,
maka hibah tersebut batal. Sedangkan menurut Ahmad dan Abu Tsaur, hibah menjadi
sah dengan terjadinya akad sedangkan penerimaan tidak menjadi syarat sama
sekali.( puspitagiana.blogspot.com)
4.3.2 Pendapat Fuqaha Dalam Pemberian Hadiah.
Pendapat
Hadawiyah : wajib memberikan yang sama nilainya dengan hadiah yang diterima,
sesuai dengan kebiasaan, kerana asal pada benda adalah pertukaran.
Syafi’i dalam qaul jadidnya berpendapat: bahwa
pemberian yang mengharapkan balasan adalah batal dan tidak terjadi, kerana ia
sama dengan jual beli dengan harga yang tidak jelas.
Sebahagian
golongan Malikiyah berpendapat: wajib memberikan balasan terhadap pemberian
yang diterima, jika si pemberi tidak menyatakan apa-apa. Atau dalam keadaan si
pemberi memang meminta balasan, seperti pemberian dari orang miskin kepada
orang kaya, tidak sebaliknya (pemberian dari orang kaya kepada yang miskin,
penerima tidak perlu membalas) Apabila pemberi tidak rela
dengan balasan yang diberika(.www.Madzhabsyafii.wordpress.com.)
4.3.3 Pendapat
Fuqaha Terhadap Hukum Perlaksanaan Sadaqah.
Imam
nawawi berpendapat hukum sedekah pada
dasarnya adalah sunnah, mendapat pahala bila dilakukan dan tidak berdosa jika
ditinggalkan. Di samping sunnah, adakalanya hukum sedekah menjadi haram iaitu
dalam keadaan seseorang yang bersedekah mengetahui dengan pasti bahawa orang
yang bakal menerima sedekah tersebut akan menggunakan harta sedekah untuk
kemaksiatan. Manakala hukum sedekah menjadi wajib jika seseorang bernazar
hendak bersedekah kepada seseorang atau lembaga tertentu. (http://sedekahdoa.wordpress.com.)
4.4 PERBEZAAN ANTARA HIBAH,
HADIAH DAN SADAQAH MENURUT PANDANGAN FUQAHA
HIBAH
|
HADIAH
|
SADAQAH
|
Menurut Imam Hanbali, Hibah ialah suatu akad
yang mengandungi pemberian milik oleh seseorang secara sukarela terhadap
hartanya kepada seseorang yang lain pada masa hidupnya tanpa balasan (iwad).
|
Menurut Imam Syafie,
hadiah ialah menyerahkan suatu benda kepada seorang tertentu agar terwujudnya
hubungan baik dan mendapatkan pahala dari Allah tanpa adanya permintaan dan
syarat.
|
Menurut Imam
Nawawi, pemberian sesuatu kepada orang yang memerlukan dengan tujuan mahu
mendekatkan diri kepada Allah S.W.T.
|
Menurut Imam Syafie hibah ialah pemindahan pemilikan barang kepada orang
lain ketika masih hidup, dengan lafaz ijab dan qabul
dan bukan kerana mengharapkan pahala.
|
Ibnu Abidin
dalam Hasyiyah Radd Al-Mukhtar mengatakan, “Hadiah adalah apa-apa yang
diberikan tanpa motif timbal balik (bantuan).”
|
Menurut Imam Maliki sedekah secara umum
adalah pemberian sebuah barang atau apapun kepada orang lain dengan
benar-benar mengharap keredaan Allah SWT.
|
Menurut Imam
Hanafi, hibah adalah memberikan sesuatu benda dengan tanpa menjanjikan balasan.
|
Al-Hafidz bin
Al-‘arabi Al-Maliki berkata “Hadiah adalah setiap harta yang diberikan
sebagai ungkapan cinta dan kasih sayang.
|
Menurut Imam Hanafi suatu pemberian yang
diberikan oleh seorang Muslim kepada orang lain secara sukarela tanpa
dibatasi oleh waktu dan jumlah tertentu.
|
5.0 RUMUSAN DAN CADANGAN.
Dapat dirumuskan disini bahawa,
berdasarkan kajian yang dijalankan, penyelidik dapat mengenalpasti konsep
hibah, sadaqah, dan hadiah menurut pandangan Islam pada masa kini. Walau
bagaimanapun skop bagi perbincangan kajian ini haruslah menepati syarat-syarat
yang dipersetujui oleh Islam dan dapat
dilaksanakan dengan berlandaskan hukum hakam islam. Dalam kajian ini
penyelidik dapat mengfokuskan konsep pengertian antara hibah, sadaqah, dan
hadiah pada masa kini. Sebagaimana hibah yang membawa makna, Hibah adalah akad pemberian harta milik seseorang
kepada orang lain diwaktu ia hidup tanpa adanya imbalan sebagai tanda kasih
sayang. Manakala hadiah berarti Pemberian sesuatu kepada orang yang memerlukan dengan
tujuan mahu mendekatkan diri kepada Allah S.W.T. dan sadaqah berarti
suatu pemberian yang diberikan oleh seorang muslim kepada orang lain secara
spontan dan sukarela tanpa dibatasi oleh waktu dan jumlah tertentu.
Selain daripada itu, penyelidik juga dapat mengenal pasti
perbezaan hibah, hadiah dan sadaqah menurut pendapat. Perbezaan dapat dikaitkan
dengan pelbagai skop, Antaranya adalah mengenai tujuan dalam melakukan konsep
ini. Sebagaimana hibah bukan mengharapkan pahala di akhirat dan malah ingin memuliakan
seseorang. Manakala hadiah pula ingin mendekat diri dan berkasih sayang sesama
insan dan hadiah niat taqarrub kepada Allah dan ingin mendapatkan ganjaran di
akhirat.
Setelah dikaji dan diteliti, beberapa cadangan dan saranan perlu
diusahakan ke atas masyarakat dalam mengenali konsep hibah, sadaqah, dan hadiah
dengan lebih mendalam lagi serta mengetahui cara-cara perlaksanaannya dan perbezaan
antara hibah, hadiah dan sadaqah menurut pandangan ulama. Seterusnya diharap
penyelidikan ini juga mampu memberi impak yang positif kepada masyarakat dan
kajian ini juga dapat di terima oleh semua pihak. Antara cadangan yang dapat
dikongsikan disini adalah dengan mengadakan kempen kemasyarakatan yang bertujuan
untuk menerangkan konsep hibah, sadaqah, dan hadiah dengan lebih mendalam.
SENARAI RUJUKAN
Al-quran
Hadis rasulullah
Dato Dr Haron Din, Menjawab
Persoalan Fiqah Harian, Kuala Lumpur : Pustaka Alam Sdn Bhd, 2013
izulbadawi.blogspot.com
www.e-bacaan.com
Ustaz Abd. Latif Muda, Dr. Rosmawati, Pengantar FIQH TINGKATAN 6,
Kuala Lumpur: Pustaka Alam Sdn Bhd, 1997.
(y) simplenya kajian tapi padat dgn maklumat..
ReplyDeletehaha....................cm ne ok x
ReplyDelete